S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Kliknutím na tlačítko "OK" souhlasíte s použitím preferenčních, statistických i marketingových cookies pro nás i naše partnery. Funkční cookies jsou v rámci zachování funkčnosti webu používány po celou dobu procházení webem. Podrobné informace a nastavení ke cookies najdete zde.

ANKETA

Jakou službu využíváte nejčastěji ?

Diagnostika 22% Chiptuning 22% Aktualizace map 30% Čeština do navigace 26%

» CHIPTUNING
CHIPTUNING

 

Chiptuning je již v této době dobře známým pojmem a také obchodním artiklem. Pro neznalé jde o úpravu softwaru řídící jednotky motoru.

  

· Co je to vlastně chiptuning?

Chiptuning je optimalizace parametrů uložených v paměti řídící jednotky motoru, kterou používá většina moderních automobilů. Touto změnou dat v chipu řídící jednotky dosáhneme okamžitého zvýšení výkonu a točivého momentu a ve většině případů zároveň úspory paliva o 5-10 %. Chiptuningem se rozumí změna charakteristického pole, které určuje okamžik zážehu. Vztažnými veličinami jsou teplota motoru, otáčky a zatížení motoru (podtlak v sacím potrubí a poloha škrtící klapky). Charakteristické pole, které vyjadřuje závislost velikosti předstihu na hodnotách vztažných veličin, je stanoveno výrobcem na základě zkoušek motoru ve zkušebně či při jízdě. Tím jsou stanoveny nejvýhodnější hodnoty pro většinu uživatelů automobilů - jedná se o kompromis ve vztahu ke spotřebě paliva, výfukových zplodin jízdních vlastností, atd...

 

CHIPTUNING

 

· Proč se optimalizuje?

Bohužel toto charakteristické pole je výsledkem kompromisu prakticky pro celý svět. V různých zemích jsou různě přísné normy pro emise, někde se určuje výše pojistného podle výkonu motoru, jinde mají nekvalitní palivo, nebo delší servisní intervaly. Automobily jsou vyráběny v mnohatisícových sériích a toto charakteristické pole je nastaveno s ohledem na všechny automobily. Využití veškerých skrytých rezerv je pro výrobce nezajímavé z hlediska minimalizace nákladů sériové výroby. Což pro nás problém není a dokážeme sériový software upravit tak, že dokáže vlastnosti motoru využívat více než jen na sériových 50%...

 

· Vydrží to motor? Jak se změní jeho životnost a spotřeba?

Při vysvětlování této problematiky budeme vycházet z jednoduchých zákonitostí. Motor je složený z množství součástek, které vykonávají kruhový nebo přímočarý pohyb. Tyto pohyblivé části v konečném důsledku určují životnost motoru. Ložiska, případně pístní kroužky, jsou dimenzovány na určitý počet cyklů (otáček). Při shodných provozních podmínkách platí pro každý motor, že čím více cyklů (otáček) vykoná, tím je opotřebovanější. To znamená, že pokud chceme, aby motor vydržel co nejdéle, měl by vykonat co nejméně cyklů. Pro ilustraci uvedeme příklad:

Představme si dva shodné automobily jedoucí po té samé cestě. Vozidlo A má upravený motor, vozidlo B má motor sériový. Obě dvě vozidla jedou shodnou rychlostí 100 km/hod a mají shodné otáčky 3000 ot/min na 4 převodovém stupni... V tom začne silnice stoupat a jízdní odpor stoupne natolik, že vozidlo B s neupraveným motorem musí přeřadit na nižší převodový stupeň, pokud chce jet i nadále shodnou rychlostí.

Motor vozidla A i B při rychlosti 100 km/hod na 4 převodový stupeň udělá na dráze 100 km 180.000 otáček za hodinu. Vozidlo B se sériovým motorem při podřazení na 3 rychlostí stupeň zvýšilo otáčky motoru na 4000 ot/min, a proto na dráze 100 km dlouhé jeho motor udělá 240.000 otáček za hodinu namísto 180.000 otáček.

Samozřejmě je rozdíl i ve spotřebě paliva. Při větším počtu otáček je přímo úměrné více nasávacích cyklů. Z toho vyplývá, že jestliže byl motor upravený "s rozumem" v rámci jeho konstrukčních možností (motory jsou standardně upravovány na 70 až 80% jejich možností), nemůže se snížit jeho životnost! Při stejném stylu jízdy jako před tuningem se spotřeba paliva nezvýší, naopak u většiny automobilů se ještě sníží o cca 2 - 3%, dokonce u vozidel s turbodmychadly o ještě vyšší hodnoty. Samozřejmě v režimu jízdy, kdy využíváte zvýšený výkon motoru, je spotřeba vyšší, protože platí vyšší výkon = více paliva.

 

· Jak je to se zárukou u nových vozů?

V autorizovaném servisu, kam jezdíte na pravidelné prohlídky, nejsou schopni žádnou diagnostikou zjistit, že je řídící jednotka upravená. Celá úprava je zjistitelná pouze jízdní zkouškou. Pro případ, pokud by se u nového motoru něco porouchalo (u neupravených motorů jsou známé případy, že v továrně zapomněli na motorový olej, při výrobě motoru nebyly dostatečně odstraněny špony po obrábění a došlo k zadření...) a zákazník měl obavy, že by to autorizovaný servis mohl svádět na chiptuning, je Váš originální software zálohován a jsme schopni před reklamací vrátit řídící jednotku "na počkání" do původního stavu - ZDARMA!

 

· Jak se projeví změna řídícího programu na vozidle?

Při interaktivním způsobu programování se při zachování veškerých exhalačních předpisů a životnosti zvýrazní ty parametry, o které má klient zájem. Výkon je možné zvyšovat v určitém rozpětí při atmosférických motorech (+ 10%) a podstatně více při turbo motorech (+ 40%).
Všeobecně lze říci, že při jízdě s upravenou řídící jednotkou se projeví větší pružností motoru (motor jde lépe za plynem), což má za následek usnadnění rozjezdu na křižovatkách, bezpečnější předjíždění kamionů jedoucích těsně za sebou, jízdu do stoupání bez nutnosti zařadit nižší rychlostní stupeň, lepší dynamické vlastnosti zatíženého vozu, dosahuje vyšší maximální rychlosti a co je zajímavé, nižší spotřebu paliva...

Maximální rychlost je do určité míry závislá od celkového zpřevodování vozidla. Můžeme si to ukázat na příkladě:

Škoda Fabia 1.4 MPI má výkon 50 kW. Z těchto údajů vyplývá, že vozidlo dosahuje maximální rychlost 162 km/h na 5 převodovém stupni při otáčkách motoru 4600. Vidíme, že motor už nemá dostatek výkonu na překonání jízdních odporů, aby mohl dosáhnout teoretickou maximální rychlost 176 km/h při 5000 otáčkách. Při 4600 otáčkách dosahuje motor podle výkonové charakteristiky výkon cca 48 kW, z tohoto výkonu potřebuje:

36,5 kW na překonání odporu vzduchu

6,5 kW na překonání valivého odporu pneumatik

4,8 kW na ztráty v převodovém mechanismu

Pokud chceme dosáhnout rychlost 176 km/h, potřebujeme, aby měl motor následující výkon:

45 kW na překonání odporu vzduchu (hodnota roste exponencionálně)

6,5 kW na překonání valivého odporu pneumatik (hodnota se při vzrůstající rychlostí nemění)
4,8 kW na ztráty v převodovém mechanismu (hodnota se při vzrůstající rychlostí nemění)

Celkem tedy 56,3 kW - Na tuto hodnotu musíme minimálně zvýšit výkon motoru, aby vozidlo dosáhlo za ideálních podmínek rychlost 176 km/h při cca 5000 ot./min.

Poznámka: Článek byl převzat z internetu pro lepší pochopení slova chiptuning.

OTBkNjg3